Hoe kan je converteren via je zakelijke e-mail handtekening? 5 tips!

De zakelijke e-mail handtekening wordt te vaak over het hoofd gezien als middel om conversie te genereren. Ontdek 5 sterke staaltjes voor betere conversie. Ofwel, hoe het jou ook lukt om meer website-bezoekers, blog-lezers, of video-kijkers te krijgen met iets simpels als een aanpassing van je e-mailhandtekening.

Warme band aanhalen

De ‘warme’ band die je met relaties hebt versterk je het beste door persoonlijke aandacht. Mee eens? Enkele voorbeelden, in volgorde van meeste naar minste impact:

  • een nieuwe product demonstreren of een lopend project doorspreken via een (bedrijfs-)bezoek
  • een afspraak verzetten of navragen of de bestelling goed is aangekomen via een telefoongesprek
  • de leveringstijd doorgeven of een concept-contract sturen via e-mail

Uiteraard benut je de warme band het best met ‘live’ contact in de vorm van een bezoek of telefoontje. Je kunt direct inspelen op een klantbehoefte. Dat kan met een e-mail niet. Waarom staat e-mail dan toch in dit rijtje?

Omdat jouw relatie al een band met je heeft, is hij eerder genegen om meer over je te willen lezen of te bekijken. Zelfs voor de promotie van je producten of diensten zal hij eerder interesse tonen dan iemand die je niet kent.

De warme band benutten in de vorm van ‘live’ contact vergt veel tijd en energie. Een bericht onder de handtekening van je zakelijke e-mail plaatsen, met bij voorkeur een CTA (= call to action), kost éénmalig tijd en energie. Het bereik is hier groter. Zo heeft ook dit nadeel toch weer een voordeel.

5 tips voor handtekening conversie

  1. Sta je binnenkort op een beurs, spreek je tijdens een conferentie, of houd je een open dag? Zet onder je handtekening precies wat je doet, waar en wanneer. Geef duidelijk aan wat de lezer kan doen: inschrijven, een toegangsbewijs boeken of een plaats reserveren. Een klikbaar logo of gehyperlinkte tekst zorgt voor de conversie.
  2. Heb je een e-book of white paper geschreven of een cheat sheet of infographic gemaakt? Laat onder je handtekening weten hoe je relatie aan jouw productie kan komen en wat hij moet doen.
  3. Trots op een nieuw project dat is afgerond en heb je hier aandacht aan besteed op je website of social media? Laat het zien onderaan je e-mail. Uiteraard met link naar de desbetreffende pagina.
  4. Gaat een product uit het assortiment? Of heb je een tijdelijk aanbod of korting? Ook dit kun je kenbaar maken in je mail. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de promotie van een nieuw artikel dat je juist opneemt in het assortiment of dat je klant alvast kan reserveren.
  5. Last but not least: laat je relaties weten dat je een bedrijfsvideo, productvideo of instructievideo hebt gelanceerd. Heb je zelf geen video? Een filmpje van één van je leveranciers of een video van nieuws uit jouw branche doet het ook goed. Daarnaast zijn er talloze inspirerende video’s online te vinden. Bijvoorbeeld bij OmDenken en Tedx Talks.

Help! Ik heb nog geen e-mail handtekening

Heb je helemaal nog niet zo veel aandacht besteed aan je e-mail handtekening? Bij Frankwatching vind je een infographic inclusief cheat sheet voor spraakmakende handtekeningen die je inzicht geeft in ‘what to do’ en ‘what not to do’!

Wil je meer weten over converterende handtekeningteksten in het Nederlands en Engels? Vraag het me gewoon!

www.spraakstof.nl

Je kunt mijn blog ook volgen op LinkedIn

© spraak|stof 2023
EOV Design