Hoe schrijf je teksten die bij je organisatie passen?

Heb je er ooit over nagedacht waarom je favoriete boek zo heerlijk las? Waarom een product je zo aanspreekt? Of waarom een website er voor jou uitspringt?

Het verhaal in het boek alleen is niet bepalend, maar het hangt ook af van de keuze van de schrijver voor een bepaalde stijl en zijn of haar woordkeuze.

De woordkeuze zorgt ervoor dat de tekst een plekje krijgt in jouw brein. De stijl moet je aanspreken en de woorden moeten overeenkomen met jouw woordenschat. Hetzelfde geldt voor productteksten of webteksten.

Welke tekst past bij je bedrijf, bij je product of dienst?

Dat de teksten op je website en in je offline marketing bij jouw bedrijf passen, is net zo belangrijk. Je hebt niet alleen met jouw bedrijf te maken (waarin je rekening houdt met je producten of diensten en de mensen die er werken), maar, nog belangrijker, met de mensen en bedrijven aan wie je wilt leveren.

Kiezen

De reden voor een schrijver om te kiezen voor een bepaalde stijl en een verhaal heeft niet alleen te maken met wat hij of zij zelf mooi of leuk vindt. Als schrijver richt je je vooral op je publiek. Als het boek niet verkoopt, krijgt de schrijver geen inkomsten. Als je website niet aantrekkelijk is, klikken mensen niet op buttons om een afspraak te maken of een product te bestellen.

Als schrijver voor je bedrijf moet je dus kiezen. Niet alleen voor je product of dienst zelf, maar ook hoe je deze wilt presenteren en hoe je je publiek te woord staat. Kiezen voor woorden die je doelgroep begrijpt, leuk vindt en die blijft hangen.

Jezelf vragen stellen

Om te weten waar je voor moet kiezen, kun je jezelf vragen stellen. Sommige van mijn klanten zijn verbaasd dat ik zo veel vragen stel voordat ik aan het schrijven van hun teksten begin. Maar als ik niet weet aan wie ze willen leveren, wat het doel is van de tekst die ik voor ze moet schrijven en wat hun bedrijfsstijl is, dan lukt het nooit om aansluiting te krijgen met hun doelgroep.

Voorbeeldvragen voor betere teksten

Vragen die je jezelf kunt stellen om aansprekende teksten te schrijven zijn:

  • Wat is het doel van deze tekst? Wat wil ik bereiken?
  • Wie moet de tekst lezen? (hoe beter je in detail een ideale klant kunt omschrijven, hoe meer je hem of haar kunt bereiken)
  • Waar ga ik de tekst plaatsen?
  • Welke sterke punten van mijn dienst of product kan ik naar voren halen?
  • Probeer ik niet te veel tegelijk vertellen in mijn verhaal? (elk onderwerp verdient een eigen pagina, blog, plekje op de kennisbank, etc.)
  • Past de tekst bij onze bedrijfsstijl?
  • Welke afbeeldingen en weblinks kan ik in de tekst verwerken?
  • Welke woorden zijn van belang voor de tekst?*

*Ik neem hier zoekwoorden waar vaak op gezocht wordt (keywords = SEO) en bekijken welke woorden en stijl concurrenten gebruiken nog even niet mee.

Probeer de vragen zo nauwkeurig mogelijk te beantwoorden voor een perfecte tekst. Bijvoorbeeld als je iemand wilt overtuigen dat jouw product echt het beste is, moet je je niet beperken tot de droge eigenschappen, maar juist benadrukken waarom die klant er zo veel baat bij zou hebben.

Met specificaties win je de klant niet. Je overtuigt door in je tekst te focussen op één onderdeel, het omschrijven van de voordelen en eventueel de ervaringen van anderen te delen.

Horen jonge mensen tot je doelgroep, gebruik dan zeker geen ‘u’ in je teksten en gebruik bij voorkeur online platformen. En vertel niet te veel in een enkele tekst. Een belangrijk onderdeel van schrijven is ‘focussen en schrappen’!

Vraag het mij

Geven de voorbeeldvragen je een duwtje in de rug? Mooi! Dat was precies de bedoeling.  En oefening baart kunst. Hoe vaker je schrijft, hoe makkelijker het gaat.

Mocht ik nog meer vragen bij je hebben losgemaakt over het schrijven van teksten, laat het me even weten. Ik help je graag verder.

© spraak|stof 2023
EOV Design