Hoe maak je teksten die bij je bedrijf passen?

Wat past bij jou?

Heb je er ooit over nagedacht waarom je favoriete boek zo heerlijk las? Dat heeft namelijk met een aantal factoren te maken. Het verhaal alleen is niet bepalend, maar het hangt ook af van de keuze van de schrijver voor een bepaalde stijl en zijn of haar woordkeuze. Die stijl moet je aanspreken en de woorden moeten overeenkomen met jouw woordenschat.

Welke tekst past bij je bedrijf?

Of de teksten op je website en in je brochure bij jouw bedrijf passen, ligt net zo ingewikkeld. Je hebt niet alleen met jouw bedrijf te maken (waarin je rekening houdt met je producten of diensten en de mensen die er werken) maar, nog belangrijker, met de mensen en bedrijven aan wie je wilt leveren.

Kiezen

De reden voor een schrijver om te kiezen voor een bepaalde stijl en een verhaal heeft niet alleen te maken met wat hij of zij zelf mooi of leuk vindt. Hoewel dat uiteraard een cruciale factor is, kan diegene niet anders dan zich ook richten op het publiek. Als het boek niet verkoopt, krijgt de schrijver geen inkomsten. Net als de schrijver, moet je als bedrijf dus kiezen. Niet alleen voor je product of dienst zelf, maar ook hoe je deze wilt presenteren en hoe je je publiek te woord staat.

Jezelf vragen stellen

Om te weten waar je voor moet kiezen, kun je jezelf vragen stellen. Sommige van mijn klanten zijn verbaasd dat ik zo veel vragen stel voordat ik aan het schrijven van hun teksten begin. Maar als ik niet weet aan wie ze willen leveren, wat het doel is van de tekst die ik voor ze moet schrijven en wat hun bedrijfsstijl is, dan lukt het nooit om aansluiting te krijgen met hun doelgroep. Daarnaast zoek ik online naar relevante woorden waar veelvuldig op gezocht wordt en bekijk ik wat hun concurrenten doen.

Voorbeeldvragen voor betere teksten

Vragen die je jezelf kunt stellen om aansprekende teksten te schrijven zijn:

  • Wat is het doel van deze tekst? Wat wil ik bereiken?
  • Wie moet de tekst lezen?
  • Waar ga ik de tekst plaatsen?
  • Welke sterke punten van mijn dienst of product kan ik naar voren halen?
  • Probeer ik niet te veel te tegelijk vertellen in mijn verhaal?
  • Past de tekst bij onze bedrijfsstijl?
  • Welke afbeeldingen en weblinks kan ik in de tekst verwerken?
  • Welke woorden zijn van belang voor de tekst?

Probeer de vragen zo nauwkeurig mogelijk te beantwoorden voor een perfecte tekst. Bijvoorbeeld als je iemand wilt overtuigen dat jouw product echt het beste is, moet je je niet beperken tot de droge eigenschappen maar juist benadrukken waarom die klant er zo veel baat bij zou hebben. Behoren jonge mensen tot je doelgroep, gebruik dan zeker geen u in je teksten en gebruik bij voorkeur online platformen. En vertel niet te veel in een enkele tekst. Een belangrijk onderdeel van schrijven is ‘focussen en schrappen’!

Vraag het mij

Met bovenstaande voorbeeldvragen hoop ik je een duwtje in de rug te geven voor het verbeteren van je (web)teksten. En oefening baart kunst. Hoe vaker je schrijft, hoe makkelijker het gaat. Mocht ik nog meer vragen bij je hebben losgemaakt over het schrijven van teksten, laat het me even weten. Ik help je graag verder.

www.spraakstof.nl

Je kunt mijn blog ook volgen op LinkedIn

© spraak|stof 2018
EOV Design