SEO is geen snel trucje!

Heb je enig idee hoeveel blogs er wekelijks gepost worden over SEO? Ik ook niet, hoor. Ik tel ze niet. Maar ik lees regelmatig over SEO, zowel in het Nederlands als Engels.

Bijvoorbeeld van con-collega’s tekstschrijvers en ook van bedrijven die zich bezig houden met het ontwerpen en maken van websites en landingspagina’s of tools aanbieden om SEO te optimaliseren.

Toch merk ik dat niet alle informatie die ik lees over SEO altijd blijft hangen. Dat kan ook niet. Slecht geheugen soms? Eh… nee, in dit geval niet. Het zit zo.

Wat is Search Engine Optimization precies?

SEO wordt in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie genoemd. Het is een verzamelnaam voor alle mogelijkheden en technieken die je kunt gebruiken om je vindbaarheid online te vergroten. Grofweg op te delen in:

  • De content (= inhoud) van alle online platformen die je gebruikt. Dus de websiteteksten, video’s en afbeeldingen van je website, je social media posts, je landingspagina’s, je blogs, je gastartikelen op andere websites, reclames, advertenties, etc.
  • De technische aspecten van al deze online platformen. Dus is je website goed ingericht, laden de pagina’s snel genoeg, zijn je social media accounts goed ingericht, etc.

Als ik op een verhaal stuit van een webbouwer die een nieuwe WordPress, Joomla of Drupal plugin beschrijft met aandacht voor vernuftige details, probeer ik de strekking van het verhaal te begrijpen. Vaak gaan de details mijn technische pet te boven.

Zo kan een SEO-specialist in een artikel losgaan over een nieuwe tool die hij gebruikt om ideale zoekwoorden te vinden. Een SEA-specialist weet precies hoe hij een advertentiecampagne inricht op Facebook of in Google. Op basis van de resultaten, draait hij aan de knoppen om het nog gerichter af te stellen.

Ik wil hiermee aangeven dat SEO geen sausje is dat je over je teksten gooit. Er komt veel meer bij kijken. Elk aspect voor het vergroten van je vindbaarheid is een apart vakgebied.

  • In mijn netwerk werk ik samen met vakmensen die een website, landingspagina of app voor je bouwen die aan de meest moderne eisen voldoet.
  • De SEO-specialist zoekt naar keywords die je het beste inzet op je website. Sterker nog, op basis van deze analyse maak je de indeling van je webpagina’s.
  • De SEA-specialist weet precies op welke manier je snel resultaat haalt uit adverteren via Google en social media. Bijvoorbeeld door een advertentie te koppelen aan een download en e-mailmarketing.
  • SEO-teksten zijn op een speciale manier geschreven, gericht op vindbaarheid én conversie.

SEO in teksten

Mijn favoriete gedeelte blijft het schrijven van SEO-teksten. Nederlandse en Engelse teksten voor websites, blogs, socialmedia-advertenties, opt-in pagina’s en landingspagina’s.

Daarbij houd ik rekening met de voorwaarden die zoekmachine Google stelt aan webteksten, maar steeds belangrijker wordt het schrijven voor je publiek. Lekker terug naar het ‘oude vak’ van tekstschrijven en dat combineren met neuromarketing of consumentenmarketing. Hoe zorg ik dat mijn boodschap in het brein van de lezer blijft plakken?

Kortom, gebruik je SEO om mensen op je website te krijgen? Ja, daar zet je SEO-technieken en teksten voor in. Maar met een bezoek op je website alleen verkoop je niets. Want uitsluitend als je schrijft voor je publiek, lukt het om ze te informeren, te boeien, te binden en aan te zetten tot actie = verkopen.

Samenwerken voor optimale online aanwezigheid

Om klanten te helpen met hun online aanwezigheid, vindbaarheid en conversie is de samenwerking tussen de verschillende SEO-specialisten echt belangrijk. Iedereen denkt mee vanuit zijn of haar vakgebied.

Als tekstschrijver werk ik veel samen met mensen in online marketing. Vooral als een nieuwe website de wens is. Het is voor techniek en tekst belangrijk om te weten wat je als klant wil bereiken (online) en ook wat je doet.

Bij het intakegesprek zitten vaak twee of drie mensen aan tafel die allerlei vragen op je afvuren. Ik stel vragen met mijn communicatiepet op, de webbouwer trekt een technisch jasje aan en de zoekwoordenspecialist probeert het geheel aan informatie te structureren voor een optimale indeling van de website.

Beginnen met SEO?

Wil je ook een start maken met SEO? Begin dan met een zoekwoorden-onderzoek en maak een selectie van de voor jou meest relevante en waardevolle woorden. Ga vervolgens schrijven met je doelgroep voor ogen en verwerk de zoekwoorden spaarzaam: in je metatekst, je titel en minimaal 1 keer in de eerste alinea.

Wil je in contact komen met iemand uit mijn netwerk? Of heb je hulp nodig met SEO? Laat het maar weten!

© spraak|stof 2020
EOV Design