Wat is SEO? En hoe kan je het in teksten toepassen?

SEO is de afkorting voor de Engelse term Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we het zoekmachineoptimalisatie (overigens een goed alternatief voor hottentottententententoonstelling bij galgje). Met goede SEO-technieken krijg je op een organische manier meer kwalitatief verkeer naar je website. 

Sorry? 

En nu een duidelijke uitleg over ‘wat is SEO in de praktijk’. Door je website zo goed mogelijk in te richten voor Google, krijg je meer bezoekers die ook echt op zoek zijn naar jouw product of dienst, zonder daarvoor te hoeven adverteren.

  • Kwalitatief verkeer = bezoekers die je website willen bezoeken omdat het verhaal dat je vertelt over jouw product of dienst aansluit bij wat ze zoeken. Als je flip-over borden en white boards verkoopt, is het handig om niet alleen over ‘borden’ te schrijven. Want dan krijg je ook mensen die zoeken naar verkeersborden, pizzaborden en uithangborden. 
  • Meer verkeer = als je geïnteresseerde bezoekers weet te trekken omdat ze klikken op de zoekresultaten in de zoekmachine, krijg je automatisch meer verkeer. Je doet dat met de juiste content (tekst, video, podcast, afbeeldingen, etc.) omdat je antwoord geeft hun vragen.
  • Organische vindbaarheid = de eerste resultaten onder alle advertenties; dus niet betaalde resultaten.

Hoe werkt SEO?

Nadat iemand de zoekterm flip-over borden heeft ingegeven (spreken of typen) zoekt Google internet af naar informatie die bij deze term past. De pagina’s die het beste bij deze term passen, zet Google op een rij. De zoekmachine let niet alleen op de woorden die matchen maar op veel meer factoren. Google rangschikte deze factoren op belangrijkheid, het algoritme.

Het precieze algoritme is een groot geheim en bestaat uit wel meer dan 200 factoren. Experts die dagelijks websites onder de loep nemen, aanpassingen doen, testen en weer aanpassingen doen denken dat belangrijke factoren van het algoritme zijn: 

  • leeftijd van de website
  • domeinnaam
  • gebruiksvriendelijkheid
  • veiligheid van de website (https, slotje ofwel SSL-certificaat)
  • laadsnelheid
  • mobiel vriendelijkheid van de website
  • kwaliteit en hoeveelheid links naar een website
  • verkeer van social media naar een website
  • inhoud en lengte van de teksten
  • authenticiteit van de content
  • duidelijke informatie over inhoud door metateksten en rich snippets
  • duidelijke informatie over de afbeeldingen

Door al deze aspecten zo goed mogelijk in te richten, lukt het om hoger te scoren in de zoekresultaten.

Hoe kan je SEO toepassen in teksten?

Door de ontwikkeling van de afgelopen jaren is SEO steeds ingewikkelder geworden. Je kunt best veel zelf doen, maar verdiep je dan wat meer in de materie en zoek hulp van specialisten. Het is geen snel trucje

Webteksten, blogs, whitepapers, downloads en social media posts kan je optimaliseren voor de zoekmachines.  Je hebt nodig: 

  • een zoekwoord (wel gecheckt in Google of andere een betaalde dienst zoals Ubersuggest)
  • lekker vlot geschreven tekst
  • een pakkende titel
  • een goede indeling
  • call-to-action (wat moet lezer doen?)
  • duidelijke metatektsten

Het allerbelangrijkste is dat je de bezoeker precies vertelt wat je voor hem of haar kunt betekenen en waarom jij de beste bent. Probeer je bezoeker een beetje te vermaken. Schrijf vooral niet over technische aspecten van je product of waar je dienst uit bestaat, maar laat weten wat je klant eraan heeft. Hoeveel plezier hij of zij ervan zal hebben of hoe gelukkig je ervan wordt.

Meer weten hoe je SEO-teksten schrijft of leert schrijven? Bel me even met je vraag!

© spraak|stof 2023
EOV Design