Zoekmachine Google dwingt af: SEO is geen snel trucje!

Heb je enig idee hoeveel blogs er wekelijks gepost worden over SEO? Ik ook niet hoor; ik tel ze niet. Maar ik lees regelmatig over SEO, zowel in het Nederlands als Engels van con-collega’s tekstschrijvers en ook van bedrijven die zich bijvoorbeeld bezig houden met het ontwerpen en maken van websites.

Ik heb al eerder over SEO geschreven. In december vond ik het leuk om een aantal SEO-tips te verwerken in een sinterklaasrijm.

Zelf merk ik echter dat van alle informatie die ik vind niet alles blijft hangen. En dat komt enerzijds omdat het soms niet genoeg diepgang heeft, maar anderzijds werkt te veel diepgang ook averechts. Als het verhaal te technisch wordt, zoals bijvoorbeeld een tekst over alle factoren waar een websitebouwer rekening mee moet houden. Ik wil hiermee maar aangeven dat elk SEO-aspect een vak apart is.

In mijn netwerk ken ik mensen die een website voor je bouwen die aan de meest moderne eisen voldoet. En ik ken iemand die heel goed weet hoe je je positie kunt versterken door linkbuilding. Mensen die helemaal gericht zijn op social media of die je verder helpen met het automatiseren van je e-mail marketing weet ik ook te vinden. Video gaat in de toekomst een vlucht nemen. En bij al deze aspecten speelt SEO een belangrijke rol.

Mijn favoriete aspect is het schrijven van SEO teksten. Engels en Nederlands. Daarbij houd ik rekening met de voorwaarden die zoekmachine Google stelt aan webteksten. Steeds belangrijker wordt het schrijven voor je publiek. Gedeeltelijk terug naar het ‘oude vak’ van tekstschrijven. Schrijf je om mensen op je website te krijgen? Ja, ook. Maar met een bezoek op je website alleen verkoop je niets. Want uitsluitend wanneer je schrijft voor je publiek, lukt het om ze te informeren, te boeien, te binden en aan te zetten tot actie.

Wil je ook een start maken met SEO teksten? Begin dan met een zoekwoorden-onderzoek en maak een selectie van de voor jou meest relevante en waardevolle woorden. Ga vervolgens schrijven met je doelgroep voor ogen en verwerk de zoekwoorden in je metatekst, je header en minimaal 1 keer in de eerste alinea.

Heb je vragen of opmerkingen over mijn blog? Of wil je in contact komen met iemand uit mijn netwerk? Laat van je horen!

www.spraakstof.nl

Je kunt mijn blog ook volgen op LinkedIn

© spraak|stof 2018
EOV Design