Wat kost een copywriter? Ontdek hoe het tarief tot stand komt.

Heel af en toe krijg ik letterlijk de vraag: ‘Wat kost een blog?’ Of: ‘Wat kost een webtekst?’ Ik snap de vraag best, maar voordat ik antwoord kan geven, moet ik eerst weer een paar vragen terug stellen. Soms tot verbazing van de vraagsteller, want die denkt misschien dat ik er een standaard tarievenlijstje op na houd.

In feite is het dezelfde situatie als een autoshowroom binnenlopen en vragen ‘Wat kosten een auto?’ Ook daar zal de verkoper je eerst vragen hoe groot de auto moet zijn, welke kleur, wil je een automaat, handgeschakeld of liever elektrisch, etc. De verkoper stelt vragen om te ontdekken welke behoefte je hebt en wat het beste bij je past. 

Een tekstschrijver doet eigenlijk hetzelfde. Om uit te zoeken wat kosten een copywriter voor jou, ontdek ik graag eerst wat het beste bij je past. Zeker tijdens het eerste contact kun je veel van elkaar leren. Ik neem je graag mee in het proces, zodat je je goed voor kunt bereiden op zo’n gesprek. Als duidelijke vergelijking blijf ik even bij de auto’s.

Het beslissingsproces: emotie versus ratio

Je wilt een auto kopen en zoekt eerst op internet. Je vergelijkt merken, modellen, uitrusting en kleur. Dan krijg je een indruk van de auto die bij je past. Je maakt een afspraak in de showroom en vraagt advies aan de professional. Die vraagt waar je de auto voor wil gebruiken en waar hij aan moet voldoen. De verkoper laat je diverse opties zien. Vervolgens onderhandel je over de prijs en de leveringstermijn.

Thuisgekomen zet je alles nog eens op een rij en overlegt met familie of vrienden. Je probeert je gevoel met ratio te overtuigen. Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen? Maar als je eerlijk bent, wist je eigenlijk in de showroom al of je de auto koopt (of niet). Het moet goed voelen.

Als je de nieuwe bolide eindelijk mag gaan halen, voel je je blij. Wanneer hij eenmaal voor de deur staat te glimmen, voel je trots. Je gaat er regelmatig gewoon even in zitten (hij ruikt nog lekker nieuw) en neemt iedereen die maar ergens heen wil mee voor een ritje. Hij brengt je waar je heen moet, hij is zuiniger dan de vorige auto, heeft meer bagageruimte en een lange tijd garantie. Echt een uitgave waar je achter staat, omdat het je direct voordelen biedt.

Zo hoort dat ook met een tekstschrijver ook te werken.

De bouwstenen van het tarief van een tekstschrijver

Als het goed is, begint een tekstschrijver met vragen stellen als je hem of haar benadert. Waar is de tekst voor? Wie is je doelgroep? Wat wil je bereiken met de tekst? Hoe snel heb je het nodig? Hoe lang moet het worden? Is alle informatie al beschikbaar?

Vergelijk het met de vragen die de professional in de showroom stelt als hij je een auto wil verkopen. Als jij een milieuvriendelijk stadsautootje zoekt voor twee personen, kan hij je moeilijk een vijfzitter stationwagen met dieselmotor aanbieden.

De copywriter wil precies weten wat je wensen en doelen zijn. Past het aangeboden tarief bij je budget? Of ben je bereid iets meer te investeren voor de extra voordelen?

Een tekstschrijver baseert het tarief op:

  • Research voor het onderwerp. Dat kan zijn omdat de schrijver zichzelf moet inlezen in ingewikkelde materie of omdat je wilt weten wat voor informatie er al online te vinden is.
  • Lengte van de tekst
  • Jargon
  • Speciale vaardigheden zoals SEO-tekstschrijven, zoekwoordenonderzoek of een vreemde taal
  • Zijn of haar ervaring

De voordelen van investeren in een tekstschrijver

Bij het inhuren van een tekstschrijver zijn de voordelen niet altijd direct meetbaar. Het is een uitgave waarvan je niet lijfelijk plezier hebt, zoals een nieuwe auto of een cateraar die je lunch bezorgt. De voordelen ervaar je op de langere termijn:

  • een tekstschrijver omschrijft duidelijk wat je doet of wat je verkoopt
  • een tekstschrijver beschrijft wat je klant aan jou heeft (USP’s)
  • een tekstschrijver zorgt dat je beter vindbaar bent in zoekmachines
  • een tekstschrijver laat mensen je naam (her)kennen en je waarde leren kennen
  • een tekstschrijver draagt bij aan conversie en dus meer omzet

Eerder schreef ik al over hoe je teksten schrijft die bij je passen. Schrijftalenten kunnen dat heel goed zelf, maar soms is het fijn om juist iemand van buiten je organisatie mee te laten kijken. Het verlost je teksten van oogkleppen, zet jou of je bedrijf scherper neer, vaak nét klantgerichter.

Uiteindelijk wil je dat je investering wat oplevert; meer websitebezoeken, meer aanvragen en meer opdrachten of bestellingen.

In december 2021 schreef ik voor mijn klant in compressoren en stikstofgeneratoren de teksten voor een magazine. De ‘glossy’ stuurden ze naar al hun relaties. Een maand later nam ik weer contact op met de vraag hoe erop gereageerd was. Blijkt dat ze niet alleen veel positieve reacties hebben gekregen, maar ook aanvragen voor nieuwe toepassingen. Daar doe je het voor!

 

Een geleverd product of dienst moet alle partijen een goed gevoel geven.

Ervaring 

Voorspellen hoe een tekst gaat presteren en garanties geven is wat lastiger dan de auto die je koopt. Voor mij als copywriter en vertaler gaat het vooral om een goed gevoel hebben over hoe ik je kan helpen. Ik ben eerlijk over wat ik weet wat werkt en wat niet. Ik denk met je mee om je doelen te bereiken en probeer je dan zo veel mogelijk werk uit handen te nemen. Hoewel je de beste teksten samen schrijft ;-).

Een standaard prijs noemen voor bijvoorbeeld een blog vind ik geen recht doen aan je verwachtingen. Het ene artikel vraagt meer tijd in research dan het andere. Bovendien ligt de lengte van de tekst ook aan wat er al over het onderwerp geschreven is. Mijn overtuiging, gebaseerd op mijn ervaring, is dat maatwerk uiteindelijk meer oplevert dan standaard werk.

Wil je jouw ervaring over het uurtarief van een tekstschrijver met me delen of heb je vragen over mijn tarief? Neem gerust even contact met me op!

© spraak|stof 2021
EOV Design