Vraag je klanten om keywords voor Google; verzin ze niet zelf!

Een beetje gekke titel natuurlijk, want je weet toch zelf best wel welke keywords bij je product of dienst passen? Het klinkt misschien gek, maar als je het aan je klanten vraagt, kunnen hun antwoorden je nog wel eens verrassen. 

Aan de hand van een voorbeeld leg ik je in dit artikel uit waarom het nog niet zo’n slecht idee is om eens wat klanten aan de tand te voelen. Je ontdekt hoe Google zoekwoorden nu waardeert ten opzichte van vroeger en waarom je dus beter een kwalitatief stuk schrijft dan een kort stukkie voor je zoekwoord.

Tot slot geef ik je mijn ultieme tip voor keywordgebruik op jouw website.

Zoekwoorden kiezen

Zoekwoorden zijn die woorden of een woordcombinatie (keyword phrase) waar je op gevonden wil worden. Stel, je verkoopt serviezen. Dan lijkt het ideaal om een pagina te wijden aan het keyword borden en/of bord. Probeer het maar eens, typ maar eens in bij Google ‘Bord’. 

Ik kreeg ongeveer 396.000.000 resultaten. Dat betekent dat er een kleine 400 miljoen pagina’s zijn die dit woord gebruiken. Probeer dan maar eens op te vallen. Er is in dit geval nog iets om rekening mee te houden. 

Klik bij de resultaten in de header eens op ‘afbeeldingen’. Dan zie je niet alleen borden om van te eten, maar ook borden die in het verkeer gebruikt worden en scrol je verder naar beneden, dan zie je ook een whiteboard.

Context meegeven

Verkoop je borden om van te eten, dan moet je die context meegeven aan je keyword. Bijvoorbeeld ‘diep bord’ of ‘ontbijtbord’. Nog beter zijn woordcombinaties als ‘diep bord voor soep’ of ‘groot bord voor pizza’. 

Toch zal niet elke potentiële klant googelen op ‘groot bord voor pizza’. Sommige mensen typen ‘groot pizzabord’ (ongeveer 30.800 resultaten) of ‘groot houten pizzabord’ (ongeveer 16.500 resultaten). 

In een nichemarkt zul je minder zoekwoorden of combinaties vinden dan wanneer je generieke producten aanbiedt. Het voorbeeld ‘borden’ heeft vast veel potentiële klanten die niet allemaal dezelfde woorden of woordcombinaties gebruiken. 

Nog een voorbeeld om context duidelijk te maken. Ik zocht onlangs voor mijn klant in de security branche in het Engels naar woorden waarop mensen zoeken als ze hun waardevolle eigendommen willen laten beveiligen. Denk aan juwelen, paarden, etc. Uit de resultaten bleek dat ‘asset protection’ ook gebruikt wordt voor het veiligstellen van vermogens, bijvoorbeeld bij echtscheidingen, bedrijven en welgestelde families. Ik moest daarom in de blog het zoekwoord ‘asset protection’ de juiste context meegeven.

Als je meer inzicht wilt krijgen in welke benamingen voor zoekwoorden je het beste gebruikt in je teksten kun je het volgende overwegen:

  • Laat een SEO-specialist een uitvoerige zoekwoordenanalyse doen. Dat is een nauwkeurig en tijdrovend werk wat nog wel eens in de papieren kan lopen. Grotere organisaties, waar de website een belangrijk onderdeel is van de bedrijfsvoering, doen er slim aan hierin te investeren. Zo’n onderzoek kan de leidraad vormen voor de menustructuur van je website en de basis van je webteksten. Hierdoor kloppen niet alleen de teksten SEO-technisch, maar ook de opbouw van je website kan Google beter inschatten. Daarnaast levert het een bron van inspiratie voor je blogs.
  • Je kunt zelf leren relevante keywords te zoeken. Dat is op een laagdrempeligere manier dan een SEO-specialist ze analyseert, maar het is ook geen rocket science. Zelf gebruik ik de Keyword Planner van Google (gratis) en ik heb een betaald account van Ubersuggest. Tijdens diverse cursussen leerde ik zoekwoorden vinden en ze analyseren, maar ook ervaring heeft me een boel geleerd. Mijn methode ga ik integreren in een programma dat ik in het najaar start, waarin ik je bewust leer bloggen. Wil je meer informatie over dat programma, stuur me dan een mailtje.
  • Als je nu precies wilt weten waar je klanten op googelden voordat ze op jouw website terechtkwamen, vraag het ze dan gewoon. Leg een bestandje aan van woorden die je klanten gebruiken voor jouw producten en diensten. Die kun je dan meenemen in je communicatie.

Hoe Google zoekwoorden beoordeelt

Hoe streng moet je eigenlijk zijn met zoekwoorden? In het verleden gaf je een tekst een zoekwoord mee dat je zo veel mogelijk gebruikte. In hoofdletters, dik gedrukt, cursief en in opsommingen en de footer. Zo begreep Google goed dat dit het woord was waar het om draaide. Op websites stonden echt belachelijke teksten om aan het algoritme van Google te voldoen. Leuk voor de vindbaarheid destijds, maar heel onaantrekkelijk voor de bezoeker van je website. 

Inmiddels is Google zo geavanceerd dat het de hele inhoud van je website waardeert, inclusief de teksten. Sterker nog, keyword stuffing (het overvloedig gebruiken van zoekwoorden) wordt afgestraft. 

Zo gebruik je keywords in je teksten

Het doel voor je tekst moet altijd een ultieme combinatie van vindbaarheid en conversie zijn. Daarmee bedoel ik dat je een zoekwoord zo gebruikt in je tekst dat Google je goed kan vinden én dat je tekst lekker leest voor een bezoeker. Daar komt ouderwets schrijftalent weer om de hoek kijken.

Mijn ultieme advies is daarom dat een keywoord zeker belangrijk is voor je tekst, maar gebruik het in tekst in de titel en in de eerste alinea en laat het vervolgens los. Schrijf lekker vlot en houd je ideale klant in gedachten. Probeer met je teksten altijd de vraag van je ideale klant te beantwoorden en voeg waarde toe, want dat is de tekst die Google het hoogst waardeert. Het beste antwoord op de gestelde vraag.

Bloggen is daarom een welkome aanvulling. Op je product- of dienstenpagina schrijf je meer over de inhoudelijke kant (de specificaties), terwijl je in de blogs kunt losgaan op de voordelen die kopers ervaren.

Tot slot nog twee tips: 

  1. Houd per pagina 1 keyword aan en gebruik dat keyword alleen voor die pagina. Als je hetzelfde zoekwoord voor 2 pagina’s gebruikt, concurreer je met jezelf. Verkoop je meerdere grote houten pizzaborden, dan kun je variëren door de context steeds specifieker te maken. Bijvoorbeeld ‘groot houten pizzabord met rand’ of groot ‘pizzabord van hout met handvat’.
  2. Vergeet niet om bij vreemde talen een apart onderzoek naar het beste keyword te doen. Een letterlijke vertaling werkt lang niet altijd, omdat niet alleen de juiste vertaling van belang is, maar ook de interpretatie en zelfs cultuurverschillen een rol kunnen spelen.

Wil je meer weten over keywords en het verwerken ervan? Ik kan je helpen met zoekwoorden in het Nederlands en Engels. Of vraag alvast meer informatie over mijn programma dat in het najaar van 2020 start. Neem gerust contact met op.

© spraak|stof 2020
EOV Design